Рослини
  • таломні (не мають таканин, корення та пагона): зелені водорості, червоні водорості;
  • вищі рослини (не мають тканин, кореня, пагона) — поширюються спорами (спорові рослини): мохи, плауни, хвощі, папороті;
  • насінні рослини — поширюються насінням: голонасінні, покритонасінні (квіткові).
Зверни увагу!
Водорості не мають тканин та органів, як квіткові рослини. Їх тіло називають сланню (таломом).
Насінні рослини (квіткові та голонасінні) утворюють насінини.
Спорові рослини утворюють спори
Мохи — це невеликі рослини, які не мають квіток, стебел і коренів як у квіткових рослин, але мають ризоїди для прикріплення до ґрунту.
Наприклад,
  • Мніум
  • Політрих
  • Гіпнум
  • Торф’яний мох
мох3.jpg
 
Особливості мохів:
  • не мають справжніх коренів, тільки ризоїди;
  • не мають квіток;
  • розмножуються спорами;
  • накопичують воду, допомагають ґрунту залишатися вологим.
Будова моху (на прикладі зозулиного льону або політриху звичайного)
  • ризоїди;
  • стебло;
  • листки;
  • коробочки зі спорами.
мох1.jpg
 
Зверни увагу!
Мохи ростуть у зволожених місцях (тінисті ліси) на ґрунті, камінні, стовбурах дерев. Деякі види мохів ростуть у водоймах і мають тіло (слань).
Мохи розмножуються
  • поділом на частини; 
  • спорами (розвиваються у коробачках на ніжках);
  • статевими клітинами.
Різновиди мохів
  • зозулин льон (тіло зі стеблом та листками)
мох51.jpg
  • сфагнум (тіло зі стеблом та листками)
сфагнум.jpg
 
  • печіночник або маршанція мінлива (тіло слань)
Печіночний_мох_Marchantia_polymorpha.jpg
 
Значення мохів
  • першими заселяють території і формують ґрунт для інших живих організмів;
  • сприяють заболоченню територій (вбирають в себе вологу);
  • утворюють корисні копалини (сфагнум утворює торф);
  • слугують джерелом для виготовлення інших речовин (наприклад в хімічній промисловості);
  • живий матеріал для озеленення акваріумів.
  мох5.jpg  мох.jpg
 
дерева мох.jpg  скелі мох.jpg
Джерела:
1. Пізнаємо природу: підр. інтегр. курсу для 5-го кл. заг. серед. освіти/ Дарія Біда, Тетяна Гільберг, Ярина Колісник. - Київ: Видавничий дім "Генеза", 2022. - 256 с. : іл..
2. Пізнаємо природу: підр. інтегр. курсу для 5-го класу закл. заг. серед. освіти/ Л. Я. Мідак, Н. В. Фоменко, В. Я. Гайда, С. М. Подоляк, В. І. Кравець, І. В. Крацець, І. В. Олійник, В. П. Стахурська, З. М. Пушкар, С. В. Банах, Л. П. Козловська. - Тернопіль : Астон, 2022. - 272 с..
3. Картинки: www.canva.com.
4. Автор: Дзвінка Калинець-Мамчур - Власна робота, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53871675