Ротова порожнина — початок травної травної системи. Її утворюють зуби, язик, внутрішні поверхні щік, тверде і м'яке піднебіння.
У ротову порожнину відкриваються протоки трьох пар великих (привушних, під'язикових і підщелепних) і великої кількості дрібних слинних залоз. Залози виділяють у ротову порожнину слину.
У ротову порожнину відкриваються протоки трьох пар великих (привушних, під'язикових і підщелепних) і великої кількості дрібних слинних залоз. Залози виділяють у ротову порожнину слину.
Слина — секрет слинних залоз у вигляді безбарвного розчину неорганічних та органічних сполук. До складу слини входять вода (близько \(99\) %), йони солей, ферменти амілази, захисні білки, складні вуглеводи (муцин) тощо.
Різноманітність сполук у складі слини зумовлює різні її функції. Вода розчиняє поживні речовини. Ферменти птіалін і мальтаза розщеплюють вуглеводи їжі до глюкози, яка й визначає її солодкий смак. Завдяки муцину формуються харчові грудочки і полегшується ковтання. Секрет слинних залоз містить лізоцим та імуноглобуліни, які знешкоджують шкідливі мікроорганізми. Завдяки органічним сполукам слина утворює на поверхні зубів плівку, що перешкоджає дії кислот на емаль.

Кількість слини залежить від якості вжитої їжі. За добу слинні залози виробляють \(0,5\ \)— \(2\) л слини.
У ротовій порожнині містяться зуби. У дорослої людини в нормі \(32\) зуба: \(8\) різців, \(4\) ікла, \(8\) малих кутніх і \(12\) великих кутніх. У дітей спочатку з'являються \(20\) молочних зубів, які поступово замінюються постійними. Зуби подрібнюють і перетирають їжу та беруть участь у формуванні мови.

Язик — це рухливий м’язовий орган. Основа язика утворена посмугованими м’язами, а його поверхня вкрита слизовою оболонкою, в якій містяться залози та смакові рецептори. Завдяки цим рецепторам людина розрізняє кисле, солодке, солоне, гірке і таким чином визначає смак їжі, а також якість речовин, що надійшли до ротової порожнини (завдяки чому нехарчові або шкідливі речовини можуть бути рефлекторно викинуті з неї). Крім того, язик бере участь у перемішуванні їжі, ковтанні, а разом з губами та зубами — у формуванні членороздільних звуків мови.
У ротовій порожнині є зуби, які слугують для захоплення, відкушування і пережовування їжі. Їхні корені закріплені в зубних альвеолах (зубних лунках) — заглибинах у верхній і нижній щелепах. Слизова оболонка, що вкриває зубні відростки щелеп, утворює ясна.
Зуб складається з кореня, шийки і коронки. Зовні коронка покрита міцною емаллю. Під нею міститься дентин — особливий вид кісткової тканини. Внутрішня частина зуба заповнена пульпою — пухкою сполучною тканиною, у якій розташовані кровоносні судини і нерви. Шийка і корінь зуба покриті цементом (різновид кісткової тканини).
З ротової порожнини грудка їжі надходить в глотку — м'язовий орган, який сполучається зі стравоходом і гортанню. При ковтанні вхід до органів дихання перекривається надгортанним хрящом, і харчова грудка вільно рухається до стравоходу.
Стравохід — м'язова трубка завдовжки близько \(25\) см та діаметром \(2\) см, по якій їжа просувається у шлунок. Відбувається це завдяки перистальтиці (хвилеподібному скороченню м'язових стінок).
Джерела:
Біологія: підруч. для 8-го кл. закл. заг. серед. освіти / Балан П., Козленко О., Кулініч О., Юрченко Л., Остапченко Л. — Київ: Генеза, 2025. с. 106-110.
Біологія: підруч. для 8-го кл. закл. заг. серед. освіти / Міщук Н., Жирська Г., Степанюк А., Барна Л. — Тернопіль: Підручники і посібники, 2025. с. 96-100.
Біологія: підруч. для 8-го кл. зал. заг. серед. освіти / Тагліна О., Самойлов А., Утєвська О., Довгаль Л. — Київ-Харків: Ранок, 2025. с. 95-96.
Біологія: підруч. для 8-го кл. зал. заг. серед. освіти / Горобець Л., Кокар Н., Кравець І., Лойош Г., Глодан О. — Тернопіль: Астон, 2025. с. 108-110.
Біологія: підруч. для 8-го кл. зал. заг. серед. освіти / Задорожний К., Ягенська Г., Павленко О., Додь В. — Київ: Освіта, 2025. с. 92-93.
Біологія: підруч. для 8-го кл. зал. заг. серед. освіти / Соболь В. — Кам'янець-Подільський: Абетка, 2025, с. 80-82.
Біологія: підруч. для 8-го кл. зал. заг. серед. освіти / Андерсон О., Чернінський А., Вихренко М., Андерсон А. — Київ: Школяр, 2025, с. 79-80.