У курсі 8 класу ви працювали з простими типами даних: дійсним, цілим, логічним, символьним у середовищі програмування Lazarus мовою Object Pascal.
Тип — це властивість величини, що визначає множину значень, які величина може приймати, і множину операцій, які над даною величиною можна виконувати.
Для збереження змінної простого типу в пам’яті виділяється окрема комірка.
У житті ми постійно стикаємося з безліччю об'єктів, об'єднаних за певними ознаками, наприклад: футбольна команда, лісовий масив, таблиця температур за тиждень. В житті ми зазвичай об‘єднуємо такі дані в таблиці. Для опрацювання табличних даних у програмуванні існує структурований тип даних масив.
У житті ми постійно стикаємося з безліччю об'єктів, об'єднаних за певними ознаками, наприклад: футбольна команда, лісовий масив, таблиця температур за тиждень. В житті ми зазвичай об‘єднуємо такі дані в таблиці. Для опрацювання табличних даних у програмуванні існує структурований тип даних масив.
Поняття одновимірного масиву
Масив — це структурований тип даних, який складається з фіксованого числа однотипних елементів, що мають спільне ім’я.
Тип елементів називають базовим типом масиву.
Одновимірний масив — це пронумерована послідовність значень одного типу.
Кількість значень називають розміром масиву. Завдяки нумерації можна отримати доступ до будь—якого елемента масиву як до простого значення базового типу.
Для зберігання значень температури протягом року замість створення окремих змінних t1, t2, …, t365 можна створити один масив з іменем t, де кожному значенню буде відповідати порядковий номер елемента масиву. Спільне ім’я t означає, що ці дані належать до одного масиву, а розрізнити їх можна за номером (індексом).
Ім'я елементу масиву складається з імені масиву та порядкового номера елемента в масиві (індекса) елемента, узятого в квадратні дужки.
Наприклад, елемент масиву t[1] дорівнюватиме значенню середньодобової температури за 1 січня, t[365] — за 31 грудня.
Опис змінних типу Одновимірний масив
Описати змінну типу Одновимірний масив можна двома способами:
1) у розділі type інтерфейсного блоку програмного коду описати новий тип даних, і в розділі var описати змінну нового типу:
type <ім’я типу> = array[діапазон індексів] of <тип елементів>;
var <список змінних>: <ім’я типу>;
2) описати змінну типу масив, не вводячи нового типу:
var <список змінних>: array[діапазон індексів] of <тип елементів>;
1) у розділі type інтерфейсного блоку програмного коду описати новий тип даних, і в розділі var описати змінну нового типу:
type <ім’я типу> = array[діапазон індексів] of <тип елементів>;
var <список змінних>: <ім’я типу>;
2) описати змінну типу масив, не вводячи нового типу:
var <список змінних>: array[діапазон індексів] of <тип елементів>;
Приклад:
Масив Num із 5 цілих чисел можна описати таким чином:
type Simple_Integer_array = array[1..5] of Integer;
var Num: Simple_Integer_array;
або
var Num: array[1..5] of Integer;
type Simple_Integer_array = array[1..5] of Integer;
var Num: Simple_Integer_array;
або
var Num: array[1..5] of Integer;
При описі змінної типу Одновимірний масив в пам'яті виділяється послідовність комірок, розмір яких відповідає базовому типу.
Нумерація елементів масиву може починатися не з одиниці. Масив Num із 5 цілих чисел можна описати таким чином:
var Num: array[–2..2] of Integer;
Кількість елементів описаного таким чином масиву визначається під час його опису й надалі в програмі не змінюється.
var Num: array[–2..2] of Integer;
Кількість елементів описаного таким чином масиву визначається під час його опису й надалі в програмі не змінюється.
Зверни увагу!
Якщо під час звертання до елемента масиву вказати індекс, що виходить за межі описаного діапазону, то в ході виконання програми отримаємо повідомлення про помилку.
Приклад:
Спробуємо вивести значення елемента масиву з неіснуючим індексом.
var Numbers: array[1..10] of Integer;
begin Edit1.Text := IntToStr(Numbers[20]);
var Numbers: array[1..10] of Integer;
begin Edit1.Text := IntToStr(Numbers[20]);
Отримаємо повідомлення про помилку: